fredag 29 januari 2010

Stiltips för bondtölpar

Det är inte utan att man undrar vad det står i svenska mäns hemliga stilguider?! En sak är klar, första raden, och den gäller väl egentligen ALLA svenskar, måste varna för alla färger som inte ingår i gråskalan. Detta gäller dock INTE för vind- och regn-jackor av gore-tex - då gäller i stället det omvända - ju grällare och mer omatchad färg desto bättre.

Men det stora mysteriet för mig är inte att svenskar generellt är rädda för färger, eller ens att när de väl sätter på sig färger får de någon slags frihetszap i skallen av dem och drar på så att en absinthe-hallicunerande van Gogh skulle blivit avis. De stora mysteriet är svenska mäns kläder, och då framför allt svenska manliga bondtölpars kläder.

Ett gott råd: en sladdrig fleece, tröja eller t-shirt blir INTE snygg bara för att det blaffas på stora märkesnamn typ HUGO BOSS, DOLCE GABBANA eller VERSACE över hela skiten. Snarare tvärtom. Men det tror svenska män, och ju bonnigare de är desto tydligare märken, som om de vill säga "in your face, jag är en man av värld, jag har vågat mig utanför Dressman" (om bara de låtit bli). De får ju till och med amerikanare att se välklädda ut.

Det är inte direkt svårt att spotta svenneturister - speciellt inte kategorin "män av värld från Dalslands skogar" - som med snusen rinnande ur käften stegar runt i skor som måste ha spolats upp på en strand i någon avkrok, iklädda illasittande saker med stora märkesblaffor som skriker HUGO BOSS eller har siluetter av polospelare.

Faaan vad man skäms för sitt nationella ursprung när man hamnar nära en sådan flock som bräker på sin träskvattentunga dialekt om hur konstigt allting är utanför Högböle ellr Yttre Hogdal eller varfaan de nu kommer i från! Och just när man börjar önska liberalare vapenlagar i Frankrike kommer med 100% säkerhet min tjej att haja att de är från Sverige och fråga, på fullt allvar, om jag inte blir glad av att höra mitt modersmål och undra om jag inte vill ansluta mig till mina landsmän som "verkar ha det så trevligt".

Allvarligt, till alla invånare i svenska bonnhålor: Ta tillbaka folkdräkterna eller stanna i hyddorna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar